Vi lever!

Vi vet att det ar pa tok for lange sedan vi uppdaterade men vi ar ju for tusan ute och campar i afrikas vildmark! Utan internet och till och med helt utan el for det mesta. Men nu gar vi rakt pa sak och BARA KOR!

Lordag 9/10

Vi borjade dagen i stilla ro med supergod frukost pa hostlet och sedan en strandpromenad i (det efterlangtade)solskenet! Antligen fick vi njuta av ordentligt varmt vader och bla himmel. Vi stotte pa en gammal gubbe som var upvaxt i danmark och fick gosa lite med hans papegoja vid namn Baby.
13.00 var det sedan dags att mota upp gruppen! Det var en harlig blandning av australiensare, norrman, fransman, amerikanare och saklart.... en javla massa tyskar! Det blev ingen storre presentation, en snabb briefing och vips sa satt vi i bussen pa vag mot vart forsta aventyr. Vinprovning med ost stod pa schemat. For oss blev det val kanske snarare ostprovning med vin men 3 flaskor fick vi med oss hem for ynka 100 kronor.
Snabbt tillbaka till Cape Town och kvallen avslutades med gruppmiddag pa en mysig seafoodrestaurang

Sondag 10/10

Uppe med tuppen, vi hade en lang dag framfor oss! Tanken va att vi skulle ga uppfor det sa kallade Table Mountain och njuta av den fantastiska utsikten men vadret va inte riktigt pa var sida sa vi fortsatte istallet mot Cape Point! Pa vagen stannade vi i en liten fiskeby och medan gruppen strosade runt passade vi pa att mata nagra laskiga sjolejon.
Val framme vid Cape Point borjade det blasa som aldrig forr! Vi gick langs en kringelikrok vag upp mot en fyr och motte lite babianer pa vagen. Strutsar fanns aven lite har och dar. Uppe vid fyren sag vi ut over havet och den otroliga utsikten samtidigt som vi kampade for att inte blasa ner.
Nar vi val tagit oss tillbaka till bussen igen va det nasta promenad som stod pa tur. Och gott folk, atminstone Emma sag doden i vitogat, sprang for glatta livet och ser an idag tillbaka pa denna upplevelse med fasa. Mickan var lite mer lugn och sansad, tankte mest pa Carolas "fangad av en stormvind" men hon kunde inte riktigt kanna den gladje Carola utstralar. Vi skulle da ga fran Cape Point till Cape of Good Hope(mycket cape har) langs ett stup i ANNU varre blast. Langs i stort sett hela vagen var det mer eller mindre ett stup pa ena sidan av stigen vi gick pa och det gar inte att med ord forklara hur mycket vinden lag pa. Vi lyckades i alla fall tillslut komma ner i stort sett helskinnade efter ca 40 minuter.
Pa vagen tillbaka stannade vi for att se lite afrikanska pingviner. Eftersom vi redan hade sett dem pa akvariumet nagra dagar tidigare var det val inte jatte spannande men man maste ju ta kort pa allt har vi markt..

Mandag 11/10

Antligen(?) dags for forsta natten i talt! Forsta av 17..... Det var en lang vag att aka, vi gav oss av vid 09.00 och var inte framme forran 6-tiden. Trots att vi bara gjort tva korta stopp for lite supplering och en snabb titt pa Table Mountain fran en annan vinkel.
Val framme mottes vi aterigen av blast och aven en del dimma. Det var bara att smalla upp talten med en gang, inte superlatt men vi har blivit battre! Vi sover 2 personer i varje talt. Tva ganska harda liggunderlag ingar, men tyarr ingick ingen varme. Vara pyjamaser berstod av 2 par strumpor, leggings, tjocka mjukisbyxor, en tshirt, en langarmad troja och en tjock luvtroja. Sen va det bara att stoppa ner reselakanet i sovsacken, hoppa in, dra igen overallt, stoppa ner hela huvudet och SEN va vi redo for lite somn.
Till middag fick vi i alla fall dundergod kyckling med ris och bonor. Vi fick aven notter innan, de lag i en stor hink som skulle skickas genom gruppen. Den var tydligen lite for tung for Emma att lyfta sa hon tappade den...

Tisdag 12/10

Klockan ringde 06.00, idag skulle vi ta oss over gransen till Namibia och Orange River dar vi skulle paddla kanot i tva dagar. Vi anlande till ett jattefint campingomrade dar det fanns pool, bar och frascha toaletter med dusch. Guiden som skulle ta oss igen trippen var en svart Kribbe! Kroppen, sattet han rorde sig pa, pratade - it was all Kribbe! Fast nagra nyanser narmare svart da..
Vi fick ta med oss varsin ryggsack med nodvandigheter och sovsackar. Efter lite lunch i magen -fralla med kattmat(tonfisk med majs och lok) begav vi oss ner mot vattnet for att hoppa i kanoterna och ge oss ivag pa floden.
Solen sken och det kandes som vi var med i en film. Bakgrunden sag ut som posters som nagon satt upp runt oss. Efter ca 2 timmar kom vinden helt plotsligt sa vi var tvugna att sla lager for natten. Vilket blev narmaste "sandstrand". Vi hade inga talt med oss sa det var bara att rulla ut sovsacken pa sanden och somna in med stjarnorna som tak. Helt fantastiskt! Tanker... Lejonkungen! Scenen dar Simba for se Mofasa igen.. "SIIMBA!" Ungefar som den, fast ingen lyckades se sin pappa da.

Onsdag 13/10

Upp och ivag for att paddla de resterande 17 km! Idag blev det mycket vind och vi blev lite sena till bussen som skulle hamta oss och kora tillbaka oss till campingen.
Kvallen bestod av att duscha (vilket ingen hade gjort pa tre dagar) och att bara njuta. Maten var inte lika god som de tidigare. Mickan fick kvaljningar och sa "det har var t.o.m. varre an den norska juletallerken!". Efterratten daremot, den var valdigt god. Den bestod av barpaj med vaniljsas. Middagen ja, den bestod av lamma, korv, tomatsas och nagot som de kallar pop (?). Ni vet sant man kan se pa tv, typ SOS reklmer, dar afrikaner ater nagot vitt med handerna. Det var det vi at!
Haller tummarna for att vi inte far det har igen :)

Torsdag 14/10

Idag skulle vi bege oss langre ut for att kanna pa lite mer campingliv. 600 km hade vi framfor oss att aka. Sa darfor ringde klockan 05:30. Hej da! till var morka variation av Kribbe, Aible.
Pa vagen stannade vi till vid Fish river Canyon, den nast storsta i varlden! Otroligt fint var det och vi vandrade langs kanten bort till view point och trucken. In i bilen , korde ett par timmar och sen stannade vi "in the middle of nowhere" for lite lunch. Det blev korv med brod dar man kunde ha i allt mojligt - lok, tomat, saltgurka, majonnas etc. Mycket uppskattat!
Vi rullade in pa campingen vid sex-tiden. Dar mottes vi av sma inmurade platser for talten med tak. Stor uteplats med stort "kok". Och toaletten sen da! Jattefrascha! Toalett som spolade jattebra, handfat med spegel och en dusch med varmvatten. De hade byggt med bambustanger runt toaletterna. Sa nar man satt och gjorde nummer 1 eller 2 sa kunde man titta upp pa stjarnorna eller bara en helt klarbla himmel. Har ville vi stanna, och det skulle vi - i hela tre dagar! Pa kvallen var vi valdigt slitna sa vi at middag (Biffstroganoff) och tog det bara lugnt.

Fredag 15/10

Idag skulle vi pa tur med en guide som bor i omradet. Han visade oss olika trad och berattade om djur och massa annat som befinner sig i sandoknen. Mycket larorikt!
Efter det gick vi tillbaka till lagret dar det vantades brunch. Aggrora, bacon, bonor och vitloksbrod. Var guide kan verkligen laga mat!
Sen vantades flera timmar av chill. Det var behovligt! Vi spelade spel mot norrmanen. Nagon slags norsk-svensk kamp har uppenbarats. Emma har helt lyrisk och laddat for varje dag, medan Mickan mest hakar pa. Kul ar det dock! Maste dessvarre meddela att det star 2-1 till Norge...
vid halv fyra-tiden kom guiden tillbaka for att ta oss pa en game-drive. Det innebar att man aker i en bil utan tak, fyra saten och tittar pa allt som finns i oknen. I princip. Vi sag massa djur, springbok och gensbok. Nej vi vet inte vad de heter pa svenska, men haftiga ar de! Google pa de vettja!
Vi fick aven se soldnedgangen fran sanddynorna. Fantastiskt, allt ar sa fantastiskt och obeskrivligt. Ni maste aka hit allihopa!
Kvallen blev ocksa den valdigt lugn och tidigt. Klockan skulle faktiskt ringa 04:15 dagen darpa!!! Vad ar sovmorgon?

Lordag 16/10

Vackning 04.15! Idag blev det minst sagt en tidig morgon for att vi skulle hinna se solen ga upp over sanddynorna i Namibias oken. Emma... Ja vad ska man saga? Hon lyckas alltid. Vi skulle ga tillsammans fran varat talt till toaletterna.. En promenad pa ca 30 meter. Mickan gick forst och lyste upp vagen med sin ficklampa men Emma tyckte att det var en battre ide att titta pa dom fina stjarnorna dar uppe och sa PANG! Helt plotsligt ligger hon pa marken med ett kna som haller pa att sprangas. Tandkramen flog hit, tandborsten dit och Emma skrek. Mickan halvskriker "Oooj neeej" och skyndar sig mot..... tandborsten. Vi ganskade upp oss och gick(haltade) till bussen for det kan ju inte ga sa illa nar man rakar ga in sjukthart i en sten?
Nar vi kommit nastan hela vagen till var destination stannade vi for en toalettpaus. Det slar Emma att hon inte kan ga. Typiskt. Det blev isning, bandage, plaster, hela kittet men nej det gick inte att bestiga en enorm sanddyna eller genomfora den langa okenvandringen som saklart stod pa schemat. Mickan traskade glatt pa och njot av upplevelsen tillsammans med resten av gruppen samtidigt som Emma fick sitta kvar under ett talt med nagra guider.
Det va en lang promenad med mycket sand och blast, strutsar fotades pa nara hall och det var dags att ga upp for annu fler sanddynor. Det var i alla fall kul att springa ner! Emma kordes istallet runt i parken med guiderna hit och dit efter att hon suttit helt ensam under ett trad och varit radd for laskiga djur ett bra tag.
Efter det var det dags for oss att aka tillbaka till det fantastiska campet igen for en sista natt.

Sondag 17/10

Idag skulle vi bege oss till civilisationen igen, staden Swakopmund. Det finns inte sa mycket att beratta om den har dagen. Vi akte massa, massa, massa mil. Stannade for fika, lunch och lite fotografering. Swakopmund ar en valdigt fin stad, allt ar sa rent och ordnat. Det gar runt folk i blaa drakter och fixar i rabatter och klipper gras, hela tiden. Middagen at vi pa en italiensk restaurang. Mycket billigt och mycket gott!

Mandag 18/10 MICKAN FAR GA UT PA KROGEN I USA!!!

Ja, Mickan fyllde alltsa hela 21 barre idag! Inte illa. Hon vaknade pa morgonen och sprang direkt ivag till toaletten. Emma hann under tiden vakna och slanga lite saker pa hennes sang. Pengar for gardages middag, ett apple, ett paron och en afrikansk cider! Mickan blev valdigt glad och skrattade. Ivag for frukost. Dar sjongs det aven Happy birthday av alla i gruppen. Naw :').
Eftersom Emma ar skadad hade hon ingen aktivitet inbokad for dagen, men Mickan hade! Pa schemat stod sandboarding och laydownboarding. Hon skulle alltsa aka snowboard fast pa sanddynor. Det var helt fantastiskt! Sjukt kul! Laydownboarding innebar att man lag ner pa som en traskiva/platta. Kom upp i en hastighet pa 73 km/h!!! Det bjods aven pa lunch och ol dar.
Tillbaka till hostelet for att ga och se Swakopmund lite. Efter det vantade en internet tid med nara och kara. Valbehovligt. Pa kvallen blev det barbeque och det sjongs 'Ja ma du leva' pa bade engelska och afrikanska (!). Det ar inte alla som fatt den sangen pa sin fodelsedag.
Nagra tappra sjalar valde att ga ut och fortsatta firande och for att prova utelivet i Swakopmund.

Sa himla typiskt! Vi gick upp lite tidigare idag sa att vi skulle kunna ladda upp bilder och sa fungerar det inte!!!!! Sa tyvarr for er sa blir det bara en maaaassa text den har gangen men vi ska forsoka gora nagot battre sen istallet. Om typ... 8 dagar formodligen, men battre sent an aldrig!

Hoppas allt ar bra med er dar hemma! Vi har det super och tanker pa er i kylan! <3